publicitate

joi, 23 iunie 2011

Masinile care comunica intre ele si cum ne pot scapa de accidente

Ford testeaza incepand cu primavara acestui an un nou sistem (V2V –Vehicle-to-Vehicle), unul care ar putea reduce semnificativ accidentele. Si asta pentru ca se bazeaza pe o tehnologie care “anticipeaza” situatii imposibil de vazut de catre sofer.
La acest moment, exista in echiparea de serie a mai multor masini sistemul care mentine distanta fata de masina din fata si chiar franeaza automat cand soferul nu este atent si n-o face el insusi. Aceste sisteme merg (nu chiar intotdeauna), ajuta la evitarea multor ciocniri, mai ales in orase, dar au o limita. Ele nu “vad” dupa colt, ca sa zic asa. Radarul care monitorizeaza distanta o face numai pentru masina din fata, situata in linie dreapta. Atat. Am explicatcum functioneaza sistemul celor de la BMW.
V2V - Vehicle-to-vehicle system
Ei, aceasta tehnologie Ford nu se mai bazeaza pe radar, ci pe un semnal wireless, cu raza scurta, prin care masinile isi comunica una alteia pozitia si traiectoriile. Asadar, este nevoie ca ambele masini sa aiba sistemul. Chiar si cand nu exista deloc vizibilitate, masina ta va “sti” ca din dreapta (de exemplu) se apropie in viteza o alta masina si chiar va aprecia daca are sau nu timp sa opreasca la semafor. Daca “simte” ca respectiva masina vine prea tare pentru a mai putea opri, emite un sunet care avertizeaza soferul, astfel incat acesta sa aiba timp sa franeze sau sa evite, sa fie pregatit.
Bineinteles ca sistemul poate fi combinat si cu cele care franeaza automat in caz de pericol, dar deocamdata Ford testeaza bazandu-se pe reactiile soferului, dupa ce este informat.
Acesta este doar un exemplu, dar mai multe asemenea exemple vedeti in video-ul demonstrativ al celor de la Ford. Desigur, tehnologia mi se pare pe cat de simpla, pe atat de eficienta, dar nu va ajunge prea curand in serie. De ce? Pai, cum am spus, este nevoie ca o toate masinile (sau macar o mare parte din ele) sa aiba acest sistem. Pana-l vor implementa mai multi producatori, dupa ce fiecare va face propriile teste, vor trece multi ani.
Mai exista si varianta (de asemenea testata de Ford) in care intersectiile comunica masinilor diverse pericole. Un sistem montat in intersectie monitorizeaza traficul, iar daca vede ca o masina intra pe rosu, informeaza soferul masinii care ar putea-o lovi, astfel ca acesta sa reactioneze.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Hraneste Pestisorii cu un click